TRAFİKTEKİ SORUN TARAFLARIN UZLAŞMASIYLA ÇÖZÜLÜR

SAB Yönetim Kurulu Üyesi Ayhan Çalık, trafik sigortasında tavan fiyat uygulamasına geçişin sancılı olduğunu ifade etti. Uygulamaya daha rahat bir geçiş için, uygun prim seviyesinin tüm taraflar arasında mutabakat sağlanarak belirlenmesi gerektiğini vurgulayan Çalık, “Diyalog, istenen sonuçların elde edilmesi için en akılcı yol” dedi.

 

Sigorta Acenteleri Derneği (SAB) Yönetim Kurulu Üyesi Ayhan Çalık, trafik sigortasında başlayan tavan fiyat uygulaması hakkında açıklamalarda bulundu. Yeni uygulamanın getirdiği olumlu gelişmelerden bahseden Çalık, “Sigorta primleri sigortalıların lehine düştü. Sigorta şirketleri arasındaki aşırı prim farkları minimize oldu. Sigorta acenteleri sigortalıları için en uygun primi bulma baskısından kurtuldu. Bunların yanı sıra, taban komisyon uygulaması sayesinde, acentelerin komisyon oranının sigorta şirketleri tarafından fren mekanizması olarak kullanılması engellendi” dedi.
Yeni uygulamanın sağladığı bu faydalara karşı olumsuz yanları da olduğunu belirten Çalık, bunları şu şekilde sıraladı:
“* Sigorta şirketlerinin çoğu trafik poliçesi düzenlemekten kaçınıyor. Sistem arızaları, üretim ekranlarının donup kalması, araç resimlerinin ve ruhsatın sisteme yüklenmesi gerekliliği, poliçe veya teklif girişlerinin sigorta şirketinin onayına düşürülmesi, onaylar geciktirilerek acente ve sigortalının yıldırılması, sigorta ettiren ve kart sahibinin aynı kişi olması gerekliliğinin öne sürülmesi gibi durumlar, işten kaçınma yöntemlerinden bazıları.
* Sigorta şirketlerinin bazıları ise üretim ekranlarında girişi yapılan sigorta poliçesi için, yeşil, kırmızı ve siyah gibi kodlar vererek hangi işlerin kabul edilemez olduğunu işaretliyor. Bu işleri onaya düşüren acentelerini telefonla arayıp, bu koddaki işlerden uzak durulmasını belirtiyorlar.
* Bazı şirketlerin sistemlerinde ise hâlâ tavan primin çok çok üzerinde prim tutarları hesaplanıyor.
* Bu sebeplerle trafik poliçeleri düzenlenemiyor ve yenilenemiyor. Sigortalılar poliçesiz trafiğe çıkıyor, yenilenecek poliçelerine bile gecikme sürprimi uygulanıyor.
* Birçok sigorta şirketi, standart trafik poliçesi yerine ilave teminatları olan, asistans, artan mali mesuliyet, ferdi kaza gibi teminatları olan poliçeleri sunuyor. Standart poliçelerin girişi sistemsel olarak engelleniyor. Bu uygulama sigortalıları tavan primin üzerindeki prim seviyelerinden poliçe almaya zorluyor.
* Ülkemizin en meşhur sigorta aracısı, yeni yönetmeliği anlamadan sigortalıları mevcut poliçelerini iptal ettirip kendilerinden en uygun fiyatla poliçe almaya davet ediyor. Oysa yeni yönetmelikte böyle bir uygulama yok.
* Poliçe üretemeyerek çaresiz kalan sigorta acenteleri, düzenlenemeyen poliçeler, primlerin ve komisyon oranlarının düşmesi sonucunda tek gelir imkânından mahrum kalıyor.
* Poliçe satın alamayan sigortalılar teminatsız kalıyor, meydana gelebilecek trafik kazalarındaki oluşabilecek zararlar ve gecikme ek primleri sigortalılara yükleniyor. Poliçe düzenlenememesi sektöre ve sigorta şirketlerine karşı güven erozyonuna sebep oluyor.”

‘SEKTÖRÜN KENDİ DENGELERİ GÖZETİLMELİ’
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten bugüne bakıldığında, geçiş döneminin son derece sancılı olduğunu dile getiren Çalık, “Yumuşak bir geçişin önündeki en büyük engel, tavan fiyatlı tarife uygulamasının sigorta şirketleri tarafından tatminkâr bulunmaması oldu. Optimal prim seviyesi, sektörün kendi dengeleri gözetilerek ve büyük ölçüde mutabakat sağlanarak belirlenirse, daha büyük yaralar alınmadan olumlu sonuçlar elde edilebileceği kanaatindeyiz” dedi.
Tüm tarafları tam anlamıyla memnun edecek bir çözüm olmayabileceğini kaydeden Çalık, “Ancak diyalog ve mutabakat, istenen sonuçların elde edilmesi için en akılcı yol olarak görülüyor. Kamu için tavan prim uygulamasının gerekliliği haklı sebeplere dayanıyor. Ancak sektör olarak sorunlara sebep olan bataklığı kurutmanın yollarını aramaktan başka çaremiz yok” diye konuştu.

‘KAZALAR AZALTILMALI’
Bazı istatistik verilerini paylaşan Çalık, şunları söyledi: “Ülkemizde 1 yıl içerisinde meydana gelen trafik kazalarında yaklaşık 7 bin 500 vatandaşımız hayatını kaybetti, 300 bin vatandaşımız yaralandı ve 1 milyon 400 bin trafik kazası meydana geldi. Trafik primlerini kârlı bir şekilde düşürmenin tek yolu bu istatistiklere meydan okumaktır.”
Kalıcı çözüm üretmek için sektördeki tüm kesimlerden temsilcilerin katılacağı çalıştaylı bir kamp sürecinin olumlu sonuçlar getirebileceğini vurgulayan Çalık, “SAB olarak sektörün dengesini sağlamak için bu çalışmada görev almaya, koordinasyonu sağlamaya hazırız” dedi.

11 Mayıs 2017

Hakkımızda irmakaja_sab

Ayrıca Kontrol Edin

SBM ve AGEP Çalıştayında 17 maddelik karar listesi

Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM) ve Acentelerin Geleceği Platformu (AGEP), acentelerin sorunlarının giderilmesi ve …

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir